ביטול עסקה צרכנית – מתי מותר להחזיר, תנאים, איך להחזיר ומידע נוסף
אם קניתם מוצר או שירות, לעיתים רציתם לדעת עד מתי אפשר להחזיר אותו בחזרה ולהתחרט על הרכישה, זה הזמן לדעת הכל על ביטול עסקה צרכנית. לרוב התוכן של הכתבה מיועד למוצרים ושירותים שנקנים בצורה ישירה מהחנות.
הנה מה שאתם באמת צריכים לדעת.
מהי ביטול עסקה צרכנית?
לפי החוקים בישראל, אפשר להחזיר מוצרים ושירותים מכמה סיבות ובהתאם לסוג ואופן הרכישה והמכירה שלהם. לפעמים בעת מרמה או הטעיה, ולפעמים כי הצרכן פשוט התחרט על הרכישה, זה קורה, והוא לא מעוניין יותר בו.
לפי הוראות הדין בישראל, אפשר להחזיר כמעט את כל המוצרים והשירותים בחזרה (למעט כמה מהם) ולקבל החזר תשלום על כך, כלומר לקבל זיכוי. התנאים להחזרה של מוצר הם:
- המוצר לא נפגם ולא נעשה בו שום שימוש. כמו למשל החזרת המוצר באריזה המקורית שלו.
- הצרכן הוא אדם שרכש לצרכי הפרטיים, כלומר לשימוש אישי, ביתי או משפחתי.
- עלות המוצר הוא מעל 50 שקלים חדשים.
- המוצר הוחזר אל בית העסק, בהתאם לתנאים ותקופה מירבית שנקבעה לגביו.
מוצרים שמותר להחזיר ולבטל עסקה כולל תנאים
ובכן, הנה כל המוצרים שאפשר להחזיר אותם כולל תנאים לביטול עסקה:
סוגי מוצרים | תנאים עבור ביטול עסקה |
---|---|
ריהוט, מוצרים לבית ולגן, מכשירי חשמל וציוד קצה, מתקני מים, שעונים, מוצרים ארוזים שלא נפתחו, מוצרים שהוזמנו אך לא סופקו והם לא לפי דרישות מיוחדות. | עד 14 ימים ממועד קבלת המוצר הערה: אם המוצר חובר לחשמל או למים, נעשה שימוש ולא ניתן להחזיר |
ביגוד והנעלה | עד 2 ימים ממועד הקניה (ללא ימי מנוחה) הערה: בתנאי שלא הוסרה תווית מחיר אם הייתה מלכתחילה |
תכשיטים | עד 2 ימים ממועד לאחר הקניה (ללא ימי מנוחה) הערה: בתנאי שמחיר התכשיט עד 3 אלף שקל |
שירותי אסתטיקה ויופי, תקשורת (טלפון, סלולר, אינטרנט, טלוויזיה), מועדון צרכנות / כושר ובריאות / הכרויות, מינוי הגרלות והימורים | עד 14 ימים ממועד ביצוע העסקה |
בילוי, הארחה ונופש, חוגים וקורסים (ללא פסיכומטרי) | עד 14 ימים ממועד ביצוע העסקה הערה: בתנאי שבוטל 14 ימים לפני מועד קבלת שירות (ללא ימי מנוחה) |
רכב חדש | עד 14 יום ממועד ביצוע עסקה הערה: בתנאי שהרכב לא נרשם על שם הצרכן |
מוצרים ושירותים שנמכרים בתערוכה | עד 14 יום ממועד ביצוע העסקה |
אגב, יש כמה מקרים בהם לא ניתן להחזיר מוצר או שירות. כמו למשל: ריהוט שהורכב אצל הצרכן, מוצר שיוצר לפי מידות, מוצרים עם משך חיים נמוך, מוצרי תוכנה, מוצרים שניתן להעתיק או לשכפל, הלבשה תחתונה, מוצרי מזון ועוד כמה.
אז איך מבטלים עסקה צרכנית?
כדי להחזיר מוצרים ולבטל עסקה, צריך לוודא שהוא אכן מהרשימה בטבלה למעלה, ובתנאי שהוא הוחזר לפי התנאים הכתובים מקודם. לאחר מכן אפשר להחזיר כך:
- לגשת אל בית העסק, או בסניפיו או בנקודות המכירה שלו – ולהחזיר לו את המוצר.
- יש להציג בפניו אסמכתא על תשלום כמו קבלה, חשבונית, פתק החלפה, סרט קופה או אסמכתא אחרת שמציגה את אופן התשלום והסכום.
בית העסק צריך להחזיר את הכסף באותה דרך שבה הוא גבה:
- אם שולם במזומן – החזר במזומן או צ'ק מזומן.
- אם שולם בצ'ק – החזר הצ'ק אם לא נפרע, או במזומן או צ'ק מזומן אם הצ'ק נפרע.
- אם שולם באשראי – ביטול חיוב אם העסק לא זוכה בסכום, או, החזר במזומן, צ'ק מזומן או זיכוי לחברת האשראי.
דמי ביטול
אם הצרכן התחרט על מוצר והעסקה הייתה תקינה (לא מדובר על עושק, מרמה או הטעיה), אז בית העסק רשאי לגבות דמי ביטול. סכום פיצוי העוסק עקב התחרטות הצרכן.
דמי הביטול הם 5% משווי העסקה או 100 ש"ח – הסכום הנמוך מבינהם לפי העסקה. בנוסף, העוסק רשאי לגבות עמלת סליקה באשראי, אם העסקה נעשה כך.